آموزش

چگونه سیم کارت را در گوشی فعال کنیم؟

چگونه سیم کارت را در گوشی فعال کنیم

فعال‌سازی سیم‌کارت جدید به‌سادگی برقراری یک تماس است؛ اما امکان دارد برخی از کاربران در این زمینه دچار مشکل شوند و بپرسند که چگونه سیم‌ کارت را در گوشی فعال کنیم؟ در این شرایط، باید از روش‌های جایگزین ارائه‌شده توسط اپراتورها استفاده کنید که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

نحوه فعال‌سازی سیم‌کارت

معمولاً سیم‌کارت‌های جدید با اولین تماس به‌صورت خودکار فعال می‌شوند و فعال سازی سیم کارت در اندروید و آیفون تفاوتی ندارد. بااین‌حال، نکاتی درباره فعال‌سازی سیم‌کارت هر اپراتور وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد و همچنین اپراتورها کدهایی را به فعال‌سازی سیم‌کارت خود اختصاص داده‌اند.

ایرانسل

فعال‌سازی سیم‌کارت‌های ایرانسل معمولاً با اولین تماس ممکن است.

باتوجه‌به اطلاعات وب‌سایت رسمی ایرانسل، سیم‌کارت‌های جدید اعتباری یا دائمی با اولین تماس فعال می‌شوند، ولی فعال‌سازی سیم‌کارت ایرانسل با شماره‌گیری کد #۲*۱*۵۵۵* هم امکان‌پذیر است. همچنین اگر سیم‌کارت 3G ایرانسل داشته‌اید و آن را به 4G ارتقا داده‌اید، برای این‌که اتصال 4G را فعال کنید، باید کد #۳۴* را شماره‌گیری کنید.

برای سیم‌کارت رند یا سیم‌کارت مختص به مودم‌های اینترنت ثابت (TD-LTE) باید روند متفاوتی طی شود؛ در وب‌سایت ایرانسل آمده است که ۴۸ ساعت پس از ارسال مدارک شناسایی، این سیم‌کارت‌ها فعال می‌شود.

همراه اول

امکان ارسال پیام برای فعال‌سازی سیم‌کارت همراه اول وجود دارد.

فعال‌کردن سیم‌کارت همراه اول مثل بقیه اپراتورها تنها به برقراری یک تماس ساده نیاز دارد، اما درصورتی‌که نتوانستید از این طریق سیم‌کارت خود را فعال کنید، این اپراتور روش‌های دیگری را پیش رو شما قرار داده است.

مشترکین همراه اول با شماره‌گیری #۱۴۱* می‌توانند راهنمای فعال‌سازی سیم‌کارت را مشاهده کنند و همچنین کد #۱۳۰* تنظیمات لازم برای استفاده از سیم‌کارت این اپراتور را به کاربر ارائه می‌کند.

علاوه بر این، این امکان وجود دارد تا با ارسال اطلاعات شخصی خود به شماره ۸۹۰۰، درخواستتان برای فعال‌سازی سیم‌کارت را در سامانه همراه اول ثبت کنید. اطلاعات مذکور شامل شماره سیم‌کارت، شماره سریال سیم‌کارت و کد ملی می‌شوند. پس از مدت کوتاهی، سیم‌کارت شما فعال و امکان استفاده از خدمات آن ممکن خواهد شد.

رایتل

سیم‌کارت‌های رایتل از همان لحظه تحویل قابل استفاده هستند.

سیم‌کارت‌های رایتل از پیش فعال شده‌اند و پس از تهیه سیم‌کارت، کافی است آن را وارد گوشی موبایل کرده و از خدمات آن استفاده کنید. این یعنی نیازی به اقدامی از سوی مشترک مثل شماره‌گیری کد نیست. اگر می‌خواهید درباره وضعیت سیم‌کارت خود استعلام بگیرید، کد #۲۱۰* به همین منظور در دسترس قرار گرفته است. با شماره‌گیری این کد، وضعیت سیم‌کارت شما در قالب پیامک به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

سیم‌کارت دوم گوشی را چگونه فعال کنیم؟

گوشی‌های دوسیم‌کارته دو شناسه IMEI دارند.

سامانه همتا هر دستگاه را صرفاً به یک سیم‌کارت می‌شناسد، اما معمولاً مشکلی برای استفاده از سیم‌کارت دوم وجود ندارد و باید بتوانید تنها با واردکردن سیم‌کارت در اسلات (شکاف) دوم، آن را فعال و بدون مشکل از آن استفاده کنید. با وجود این، باتوجه‌به توضیحات سامانه همتا، اگر گوشی شما از سیم‌کارت پشتیبانی می‌‌کند که قبل از شروع طرح رجیستری یکی از درگاه‌هایش فعال بود و حالا می‌خواهید از درگاه دوم آن استفاده کنید، لازم است شناسه IMEI اسلات دوم را از طریق بخش افزودن دستگاه در سامانه ثبت کنید. در غیر این صورت، پیامک هشدار به شما ارسال و سیم‌کارت شما مسدود می‌شود. برای انجام این کار، می‌توانید از طریق سامانه همتا یا کد #۷۷۷۷* اقدام کنید.

فعال‌سازی از طریق سامانه همتا

اگر تمایل به استفاده از سامانه اینترنتی همتا دارید، این روش هم به نوبه خود راحت است و حتی از طریق لپ‌تاپ یا کامپیوتر امکان انجام آن وجود دارد. سامانه همتا امکان ورود با شماره ملی را هم برای کاربران فراهم کرده است، ولی در این روش، باید با شماره‌تلفن همراه وارد شوید.

  1. پس از مراجعه به سامانه همتا شماره سیم‌کارتی را که قبل از شروع طرح رجیستری روی گوشی فعال بود وارد کنید؛
  2. رمز عبور موقتی را که به شماره‌تان پیامک می‌شود بنویسید و با انتخاب گزینه ورود، وارد پنل خود در سامانه همتا شوید؛
  3. در پنل، گزینه افزودن دستگاه را انتخاب کنید؛
  4. شناسه IMEI اول را بدون هیچ علامتی وارد کنید (سامانه پس از تشخیص خودکار، امکان واردکردن شناسه IMEI دوم را فراهم می‌کند)؛
  5. شناسه IMEI مربوط به اسلات دوم را وارد کنید؛
  6. حالا باید پیام تکمیل فرایند را مشاهده کنید.

فعال‌سازی با کد #۷۷۷۷*

با همان سیم‌کارت فعال قبل از آغاز طرح رجیستری، کد #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کنید. سپس مراحل زیر را طی کنید:

  1. عدد ۴ (افزودن دستگاه) را وارد کنید؛
  2. شناسه IMEI اول و سپس شناسه IMEI دوم را بنویسید؛
  3. پس از این‌که شناسه‌ها دوباره به نمایش در آمدند، با واردکردن عدد ۱، صحت آن‌ها را تأیید کنید؛
  4. در این مرحله، پیام درخواست با موفقیت انجام شد نمایان می‌شود.

علت نخواندن سیم کارت؛ چه‌کار کنیم؟

اگر گوشی خود را رجیستر کرده‌اید و سیم‌کارت را فعال کرده‌اید؛ اما گوشی آن را تشخیص نمی‌دهد، باید بدانید نخواندن سیم‌کارت دلایلی مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اختلال نرم‌افزاری
  • آسیب‌دیدگی سیم‌کارت
  • جاگذاری نادرست
  • جمع‌شدن گردوخاک در درگاه یا خشاب سیم‌کارت
  • تنظیمات شبکه
  • مشکل از سمت اپراتور

گاهی اوقات، گوشی صرفاً با یک اختلال نرم‌افزاری مواجه شده است که با یک خاموش و روشن ساده، به‌راحتی برطرف می‌شود. فعال و غیرفعال‌کردن حالت پرواز یا ریست تنظیمات شبکه هم می‌توانند به نوبه خود در حل این مشکل تأثیر داشته باشند.

در جاگذاری و وارد و خارج‌کردن سیم‌کارت دقت به خرج بدهید؛ چراکه شاید دلیل عدم تشخیص سیم‌کارت همین باشد. حتی امکان دارد سیم‌کارت آسیب‌دیده باشد؛ به‌خصوص اگر مدت‌زمان زیادی است که از آن استفاده می‌کنید. جمع‌شدن گردوغبار یا ذرات ریز در درگاه یا خشاب سیم‌کارت هم عامل مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. علاوه بر این‌ها دور از انتظار نیست که مشکلی از سمت اپراتور رخ‌داده باشد.

جمع‌بندی

پاسخ به این سؤال که «چگونه سیم‌کارت را در گوشی فعال کنیم؟» خیلی ساده است؛ فقط پس از قراردادن سیم‌کارت در درگاه، یک تماس بگیرید. درصورتی‌که این روش کارساز نبود، اپراتورها روش‌هایی جایگزین را برای فعال‌سازی سیم‌کارت در نظر گرفته‌اند.

مشترکین خط اعتباری یا دائمی ایرانسل، می‌توانند از کد #۲*۱*۵۵۵* برای فعال‌کردن سیم‌کارت خود استفاده کنند. همراه اول کد #۱۴۱* را برای دریافت راهنمای فعال‌سازی سیم‌کارت و #۱۳۰* را برای مشاهده تنظیمات لازم برای استفاده از سیم‌کارت ارائه داده است. همچنین این امکان را فراهم کرده است تا با ارسال اطلاعات شخصی خود به شماره ۸۹۰۰، درخواستتان برای فعال‌سازی را در سامانه این اپراتور ثبت کنید. نهایتاً اگر مشترک رایتل هستید، باید بدانید که به‌محض دریافت سیم‌کارت این اپراتور، قابلیت استفاده از آن را دارید و نیاز به فعال‌سازی نیست.

برای استفاده از سیم‌کارت دوم در گوشی رجیسترشده معمولاً مشکلی وجود ندارد؛ اما برای فعال‌سازی سیم‌کارت دوم در دستگاهی که قبل از طرح رجیستری یک اسلات آن فعال بود، باید به بخش افزودن دستگاه در سامانه همتا مراجعه کرده و شناسه اسلات سیم‌کارت دوم خود را ثبت کنید.

حالا اگر سیم‌کارت باوجود رجیستر شدن و فعال‌سازی شناسایی نمی‌شود، باید اشاره کرد که مشکل نرم‌افزاری، جاگذاری نادرست، صدمه به سیم‌کارت یا تنظیمات شبکه هر کدام می‌توانند علت نخواندن سیم‌کارت باشند.

“برای دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با محصولات متنوع به فروشگاه زاگرس همراه مراجعه کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =